ارز دیجیتال چیست + معرفی 10 تا ارز دیجیتال برتر 2024

ارز دیجیتال چیست

ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

ارزهای دیجیتال، به ویژگی‌های منحصر به فردی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیری از بلاکچین استفاده می‌کنند. این ارزها هیچگونه وابستگی به نهادها و سازمان‌های مرکزی ندارند و برای انتقال وجوه به صورت مستقیم و بدون دخالت واسطه‌های بانکی میان افراد از طریق شبکه اینترنتی استفاده می‌شوند. به طور مثال، برای ارسال یک مقدار ارز دیجیتال به فردی دیگر، نیازی به افتتاح حساب بانکی یا استفاده از خدمات بانکی نیست و همه این فرایندها از طریق رمزنگاری و تکنولوژی بلاکچین انجام می‌شود.

بلاکچین به عنوان یک دفتر رکورد توزیع شده عمل می‌کند که امکان مشاهده تمامی تراکنش‌های انجام شده را برای اعضای شبکه فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود ارزهای دیجیتال به عنوان یک شکل متفاوت از پول دیجیتال مورد توجه بسیاری از افراد و سازمان‌ها قرار گیرند.

ایده شکل‌گیری ارزهای دیجیتال و بازار کریپتوکارنسی از دو مشکل بزرگ «اعتماد به شخص ثالث» و «دوبار خرج کردن» ریشه می‌گیرد. زمانی که از بانک‌ها برای انتقال پول و نگهداری آن استفاده می‌کنید، در واقع به آن بانک اعتماد کرده‌اید.

اعتماد برای پیش بردن بسیاری از کارها ضروری است. مشکل دوبار خرج کردن در سیستم‌های مالی که توسط سرورهای مرکزی با بررسی موجودی‌ها حل شده بود، جلوی افراد را از خرج کردن دوباره‌ی مقدار مشخصی پول می‌گرفت. این راهکار به صورت غیرمتمرکز در بیت کوین ارائه شد و تمامی افراد با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها می‌توانستند از تقلب کردن سایرین جلوگیری کنند.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال حقیقی یا رمز ارزی است که ایده آن سال ۲۰۰۸ در وایت‌پیپر بیت کوین منتشر و اولین سکه‌های آن در سال ۲۰۰۹ استخراج شد. از دید بسیاری، بیت کوین اولین پول الکترونیکی عرضه شد که توانسته بود مسئله اعتماد و دوبار خرج کردن را حل کند، بدین معنا که دیگر نیاز نبود افراد برای انتقال و نگهداری پول به شخص، سازمان، گروه و یا بانکی اعتماد کنند.

امروزه ارزهای دیجیتال برای حل دغدغه‌های متفاوتی به وجود آمدند و توکن‌های بسیاری بر روی بستر ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم، ایاس و ترون ساخته شده‌اند که از قدرت بلاک چین‌های اصلی برای اجرای تراکنش‌هایشان بهره می‌گیرند.

ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

رمزارزها چگونه کار می‌کنند؟

رمز ارزها برای اجرای تراکنش‌های خود، از مدل‌های مختلفی بهره می‌برند. به عنوان مثال، بیت کوین از مدل اثبات کار استفاده می‌کند که در آن استخراج‌کنندگان یا ماینرها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. این مدل‌های مختلف، که با نام «الگوریتم‌های اجماع» یا سازوکارهای توافق جمعی شناخته می‌شوند، نحوه به اتفاق نظر رسیدن مشارکت‌کنندگان شبکه را در مورد تایید یا عدم تایید یک تراکنش در شبکه تعیین می‌کنند.

تراکنش‌ ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا (P2P) انجام می‌شود و بسته به مدل استفاده شده، نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد. مسئولیت نظارت بر شبکه ارزهای دیجیتال و تامین امنیت آن توسط نودها تامین می‌شود. در بیت کوین، ماینرها این مسئولیت را بر عهده دارند، در ایاس و ترون رای‌گیری برای انتخاب نودها انجام می‌شود و در شبکه‌های اثبات سهام، هر کسی که بخشی از سکه‌هایش را در شبکه به صورت سهام قفل کرده باشد، می‌تواند در مورد تراکنش‌ها تصمیم‌گیری کند.

ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول‌های معمولی دارند؟

برخی ویژگی‌های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال باعث ایجاد تمایز بین آنها و پول‌های معمولی شده است. این ویژگی‌ها، به همه ارزهای دیجیتال صادق نیستند و ممکن است استثناءهایی وجود داشته باشد.

یکی از این ویژگی‌ها، غیرقابل برگشت بودن تراکنش‌هاست. در صورتی که یک تراکنش ارز دیجیتالی انجام شود و تایید شود، دیگر نمی‌توان آن را بازگرداند و این امکان تنها در صورت تمایل گیرنده امکان‌پذیر خواهد بود. اما در بانک‌ها این موضوع متفاوت است. اگر به اشتباه پولی را به حساب شخص دیگری انتقال داده باشید، می‌توانید از طریق پیگیری‌های قانونی آن را پس بگیرید. اما اگر بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری را به آدرس اشتباهی ارسال کنید، باید بیخیال آن شوید!

ویژگی دوم، ناشناس بودن یا نیمه ناشناس بودن ارزهای دیجیتال است. آدرس کیف پول‌ها که همانند شماره حساب یا کارت بانکی عمل می‌کنند، شامل اطلاعات هویتی شما نمی‌شوند. این آدرس‌ها را تنها با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و تحلیل‌های عمیق می‌توان به هویت افراد پیوند زد. البته برخی ارزهای دیجیتال مانند مونرو، زی‌کش و گرین به صورت پیگیرگرز و با تمرکز بر حریم خصوصی طراحی شده‌اند که شناسایی هویت را بسیار سخت و تقریبا غیرممکن می‌کنند.

ویژگی سوم، جهانی یا فرامرزی بودن رمزارزهاست. ارسال پول به نقاط مختلف دنیا ممکن است با سیستم‌های فعلی تا چندین روز طول بکشد، اما ارزهای دیجیتال می‌توانند این کار را در عرض چند دقیقه انجام دهند. این ارزها محدودیت مرزی نمی‌شناسند و می‌توانند از هر نقطه‌ای در دنیا به نقطه دیگری فرستاده شوند.

ویژگی چهارم، امنیت ارزهای دیجیتال است که در مبادلات درون شبکه‌ای توسط قدرت هش و رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی تامین می‌شود. این امنیت به شما اجازه می‌دهد تا کنترل کامل بر پول‌های دیجیتال خود داشته باشید و شخص دیگری نتواند به آن دسترسی پیدا کند.

ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول‌های معمولی دارند؟

معرفی بهترین ارز های دیجیتال در سال 2024

در حال حاضر بیش از ۲,۲۰۰ ارز دیجیتال در بازار وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها پروژه‌های مرده یا رهاشده هستند. در طول تاریخ ۱۰ ساله ارزهای دیجیتال، برخی از آن‌ها از همان ابتدای ورود به بازار جایگاه خود را در رده‌های بالای جدول ارزشمندترین‌ها حفظ کرده‌اند.

بیت کوین
بیت کوین، مشهورترین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال است که همیشه در کانون توجهات قرار داشته است. از زمان ساخت این ارز دیجیتال توسط ساتوشی ناکاموتو بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و از آن زمان تاکنون جایگاه نخست را بین ارزهای دیجیتال از دست نداده است.

اتریوم
ایده اتریوم در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین مطرح شد. عرضه اولیه سکه آن در سال ۲۰۱۴ به وقوع پیوست و شبکه آن در جولای ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. اتریوم از همان ابتدا با ایده‌های نوآورانه ظاهر شد. ارز دیجیتال این پلتفرم اتر (ether) نام دارد و از اتریوم برای ساخت توکن‌ می‌توان استفاده کرد.

ریپل
ریپل پلتفرم متن‌بازی است که برای انجام تراکنش‌های ارزان و سریع طراحی شده است. این سیستم پرداختی در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و از پول‌های رایج در شبکه خود پشتیبانی می‌کند. ریپل بر روی همکاری با بانک‌ها و توسعه سیستم پرداختی خود تمرکز کرده و کوین آن اکس‌آرپی (XRP) نام دارد.

لایت کوین
لایت کوین با هدف پرداخت‌های سریعتر، با اعمال تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین توسط چارلی لی ساخته شد. این ارز دیجیتال با نام نقره دیجیتال شناخته می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین آلت کوین‌هاست.

بیت کوین کش
یکی از فورک‌های معروف بیت کوین که با اعمال تغییر بر روی اندازه بلاک‌ها در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد. بیت کوین کش در سال ۲۰۱۸ به دو زنجیره ABC و SV تقسیم شد، به طوریکه زنجیره ABC با نام بیت کوین کش به فعالیت خود ادامه داد.

هم چنین پیشنهاد می کنیم مقاله محل نگهداری پول در صرافی دیجیتال را بخوانید❤️

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به دلیل بازار پرنوسان‌شان، فناوری که در آن‌ها به کار رفته و همچنین ایده‌های آزادی‌خواهانه‌ای که دارند، به سرعت بین مردم به محبوبیت بالایی دست یافتند.

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوپایی آن‌ها، نوسانات زیادی دارد و ممکن است در یک روز قیمت یکی از آن‌ها تا چندصد درصد رشد کرده و یا چند ده درصد ریزش کند.

فناوری به کار رفته در ارزهای دیجیتال با به کارگیری علم رمزنگاری که پایه آن ریاضیات است، امکان تقلب را از افراد می‌گیرد و سیستم‌های پرداختی را در جهت راستگویی تشویق می‌کند.

علاوه‌ بر این، جنبه آزادی‌خواهانه و کنار گذاشتن واسطه‌ها باعث شده تا افرادی که نسبت به سیستم‌های مالی سنتی بدبین بودند نیز به سمت ارزهای دیجیتال متمایل شوند.

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال

آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال بسیار پیچیده است و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند تقاضا و عرضه، پذیرش عمومی، تغییرات قوانین و مقررات، تکنولوژی‌های نوظهور، وضعیت اقتصاد جهانی و حتی اخبار جهانی باشند. تغییر در وضعیت هر یک از این عوامل می‌تواند باعث تغییر آینده ارزهای دیجیتال شود.

بااین‌حال، سرعت رشد دنیای ارز دیجیتال به‌قدری زیاد است که تا مدت زمان نامعلومی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ارزهای دیجیتال در تک‌تک صنعت‌ها نفوذ کرده و نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کند. از طرفی، علاقه مردم به دنیای کریپتوکارنسی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و همین افزایش پذیرش عمومی باعث می‌شود آینده درخشانی در انتظار ارزهای دیجیتال باشد. چه بسیار سرمایه‌گذارانی که اکنون به جای دلار یا طلا، بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و از این اتفاق خرسندند.

برخی از کارشناسان معتقدند که ارزهای دیجیتال در آینده به عنوان روش اصلی برای پرداخت‌ها و سایر معاملات مالی پذیرفته می‌شوند. دیگران معتقدند که ارزهای دیجیتال به طور عمده به عنوان سرمایه‌گذاری یا ابزاری برای فعالیت‌های مجرمانه استفاده خواهند شد. این پیش‌بینی‌ها باعث می‌شود تا آینده ارزهای دیجیتال نمای روشنی پیدا کرده و به عنوان سرمایه‌گذاری خوب شناخته شوند.

به صورت کلی خرید ارز دیجیتال و انتقال ان به بروکر فارکس اولین اقدام برای شروع ترید می باشد که ما در نوین بروکر به صورت قدم به قدم تمام این مراحل را به شما یاد خواهیم داد.

آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

چگونه انتخاب کنیم کدام ارز دیجیتال مناسب سرمایه گذاری است؟

انتخاب ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری یک موضوع مهم و پیچیده است که نیاز به تحلیل دقیق و اطلاعات کافی دارد. در ادامه به برخی از عوامل و ملاحظاتی که برای انتخاب ارز مناسب برای سرمایه‌گذاری مهم هستند، اشاره می‌کنم:

1. پشتوانه تکنولوژیکی: ارز دیجیتالی که از تکنولوژی بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند و دارای پشتوانه فنی قوی است، احتمالاً برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است. به عنوان مثال، بیتکوین به عنوان اولین ارز دیجیتال و دارای بزرگ‌ترین شبکه بلاک‌چین در جهان، یکی از انتخاب‌های اصلی است.

2.کاربری و کاربرد واقعی: ارزهای دیجیتالی که کاربردهای واقعی دارند و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند، احتمالاً پتانسیل رشد بیشتری دارند. برای مثال، لایت‌کوین (LTC) به عنوان یک پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های قابل اجرا بر بستر بلاک‌چین، جزو ارزهایی است که کاربردهای وسیعی دارد.

3. تیم توسعه: توسعه‌دهندگان و تیم پشتیبانی پروژه ارز دیجیتال نقش مهمی در موفقیت آن دارند. ارزهایی که تیم توسعه‌دهنده‌ای قوی و خلاق دارند و به روزرسانی‌های مداومی ارائه می‌دهند، معمولاً مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

4. میزان شباهت با ارزهای سنتی: برخی ارزهای دیجیتال، مشابه وظایف ارزهای سنتی مانند طلا یا ارزهای ملی را دارند. ارزهایی که به عنوان مخزن ارزش یا ابزار مقایسه استفاده می‌شوند، می‌توانند جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشند.

5. تحلیل فنی و انتظارات بازار: مطالعه تحلیل‌های فنی و بررسی انتظارات بازار نیز می‌تواند به شما کمک کند تا ارزهایی که در آینده احتمالاً رشد خواهند کرد را شناسایی کنید.

6. ریسک و میزان بازده: همواره باید به ریسک‌های مرتبط با هر ارز دیجیتال توجه کنید و با مقایسه آن با بازده مورد انتظار، تصمیم‌گیری کنید.

همچنین باید به‌یاد داشت که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با خطراتی همراه است و توصیه می‌شود قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری، به دقت تحقیق کنید و از مشاوره مالی حرفه‌ای استفاده کنید.