ارز دیجیتال اتریوم (ETH) + معرفی و بررسی 2024

اتریوم (ETH)

معرفی کلی اتریوم

اتریوم یکی از بزرگترین ارزهای رمزنگاری شده، پس از بیت کوین، در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا اتر (ETH) دومین ارز دیجیتال بزرگ بر اساس ارزش بازار یا مارکت کپ است. در این مقاله، به تمام اطلاعات مورد نیاز درباره ارز دیجیتال اتریوم، از جمله خالق اتریوم، فرآیند استخراج ارز دیجیتال اتریوم، نحوه عملکرد اتریوم و قراردادهای هوشمند مبتنی بر ارز اتریوم، پرداخته خواهیم کرد.

معرفی کلی اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز اتریوم به عنوان یک شبکه پلتفرم محاسباتی منبع باز و غیرمتمرکز شناخته می‌شود. این شبکه مشابه به شبکه بیت‌کوین عمل می‌کند، زیرا بر پایه فناوری بلاک‌چین ساخته شده است که به اصطلاح یک دفتر کل دیجیتال است که در آن قراردادهای مالی می‌توانند به طور کامل توسط نرم‌افزار بدون دخالت شخص ثالث تأیید و ذخیره شوند. به سادگی می‌توان شبکه اتریوم را به عنوان یک پایگاه داده ایمن تصور کرد که برای همه قابل دسترسی است. هر زمان که بلوک‌های جدیدی از داده‌ها اضافه می‌شوند، این بلوک‌ها به یک بلوک والد زنجیر می‌پیوندند و واقعیتاً یک رکورد غیرقابل ویرایش از تغییرات قبلی را ایجاد می‌کنند.

آنچه که ارز اتریوم را برای کاربران و علاقه‌مندان بسیار جذاب می‌کند، پتانسیل این شبکه برای انجام کارهایی فراتر از تراکنش‌های مالی است. اتریوم با اجازه‌دهی به توسعه‌دهندگان برای اجرای برنامه‌هایی (مشهور به «قراردادهای هوشمند») که می‌تواند میزبان هر نوع برنامه غیرمتمرکز (معروف به «dApps») باشد، بلاک‌چین بیت‌کوین را جلوتر می‌برد.

به عبارت جیکوب وید، مربی مالی و رئیس iHeartBudgets: «بیت‌کوین پیشگام فناوری بلاک‌چین بود که برای ایجاد یک سیستم پرداخت همتا به همتا استفاده می‌شد. اتریوم از فناوری بلاک‌چین مشابهی استفاده می‌کند، اما توانایی ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را در بالای پلتفرم خود اضافه کرده است.

خالق ارز اتریوم

اتریوم توسط ویتالیک بوترین ایجاد شد. در اواخر سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین ایده‌های خود را درباره این ارز رمزنگاری شده را در یک وایت پیپر نگاشت و آن را به چند نفر از دوستانش ارسال کرد. این ارسال باعث جذب توجه بسیاری از افراد شد و تقریباً ۳۰ نفر برای بحث و گفتگو درباره این ایده با ویتالیک تماس گرفتند. اعضای اصلی تیم شامل ویتالیک بوترین، میهای آلیسی، آنتونی دی یوریو، چارلز هاسکینسون، جو لوبین و گاوین وود بودند و این پروژه در ژانویه ۲۰۱۴ به صورت عمومی اعلام شد.

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال ورلدکوین چیست؟ + 3 نکته مهم

ویتالیک بوترین برای توسعه اتریوم و معرفی بیشتر ایده‌های خود، آن را در یک کنفرانس بیت‌کوین در میامی معرفی کرد. همچنین به منظور تامین بودجه خود، تصمیم گرفت تعدادی از توکن‌های اتر را به فروش بگذارد.

خالق ارز اتریوم

استخراج اتریوم

برای درک اینکه چگونه اتریوم به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند و تمامی تراکنش‌های اتر را تایید می‌کند، نیاز است اصول اولیه فناوری بلاک‌چین را که اساس این پلتفرم است، بفهمید.

بلاک‌چین معمولاً به عنوان یک دفتر کل دیجیتال توصیف می‌شود که هر تراکنش ارز دیجیتال را ثبت، کپی می‌کند و این کپی‌ها را به تمامی کامپیوترها یا گره‌ها در شبکه ارسال می‌کند.

برای اطمینان از تأیید و به‌روزرسانی وضعیت واقعی دفتر کل، هر گره در شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کند تا ببینند آیا همه نسخه‌ها یکسان هستند یا خیر. این اقدام باعث می‌شود تا همه تراکنش‌های ارز دیجیتال عمومی و تأیید شوند.

در صورتی که یکی از کپی‌ها یکسان نباشد، به دلیل دستکاری در رکورد تراکنش پس از آن، شبکه تراکنش را رد می‌کند. این پروتکل امنیتی افراد را از تغییر دفتر کل برای خرج کردن بیش از یک بار ارز دیجیتال یا ارسال وجه دیجیتالی شخص دیگری برای خود باز می‌دارد.

برای به‌روزرسانی بلاک‌چین ارز اتریوم با تراکنش‌های جدید، یک بلوک جدید که مجموعه‌ای از این تراکنش‌ها است، باید ایجاد و به زنجیره اضافه شود. اما برای ایجاد و افزودن بلوک به زنجیره، بلوک باید با پاسخ به یک پازل رمزنگاری پیچیده اعتبارسنجی شود. بنابراین افراد، گروه‌ها یا کسب‌وکارها از ریگ‌های استخراج که متشکل از سخت‌افزار و نرم‌افزار استخراج است، برای حل آن استفاده می‌کنند.

این اعتباردهنده‌ها ماینر نامیده می‌شوند و اولین ماینرهایی که مشکل را حل می‌کنند با پرداخت اتر پاداش دریافت می‌کنند. هنگامی که یک ماینر معمای رمزنگاری را حل می‌کند، که توسط هر گره در شبکه تأیید می‌شود، بلوک جدید ایجاد می‌شود و به بلاک‌چین اضافه می‌شود و برندگان یک پاداش بلوکی دریافت می‌کنند که 5 اتر است، همراه با قدرت محاسباتی زیادی که برای آن صرف شده است.

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال بلو چیپ چیست؟ معرفی 5 رمزارز Blue Chip

روش‌های اعتبارسنجی مانند استخراج ارزهای دیجیتال، اثبات کار یا PoW نامیده می‌شوند و یکی از دلایلی هستند که ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین را بسیار نوآورانه در نظر می‌گیرند.

تشویق استخراج‌کنندگان با پرداخت‌های اتر برای اعتبارسنجی تراکنش‌های آن، استفاده از ارز دیجیتال را ایمن و قابل اعتماد می‌کند. ماینینگ همچنین اتر را در گردش آزاد می‌کند، که این احتمال را افزایش می‌دهد تا کاربران برنامه‌های بیشتری روی ارز اتریوم بسازند و ارزش پلتفرم و ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد.

اتریوم چگونه کار می کند؟

برای درک اینکه چگونه اتریوم با استفاده از توان محاسباتی برای تامین انرژی شبکه عمل می‌کند، اصول اساسی فناوری بلاک‌چین را باید در نظر گرفت.

بلاک‌چین عملیاتی مشابه یک دفتر کل دیجیتال دارد که تمامی تراکنش‌های ارز دیجیتال را ثبت و ذخیره می‌کند. این دفتر کل به شکل یک سری بلوک است که هرکدام حاوی تراکنش‌هایی از زمانی که بلوک قبلی ایجاد شده است، می‌باشد.

تامین انرژی برای اجرای این دفتر کل، نیاز به توان محاسباتی دارد. در اتریوم، این توان محاسباتی توسط اپراتورهای گره ارائه می‌شود. این اپراتورها هزینه‌ای برای اجرای سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای تسهیل تراکنش‌ها دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها به نام هزینه گس معروف هستند و به صورت اتر پرداخت می‌شوند.

اتریوم، مشابه بیت‌کوین، از این توان محاسباتی برای تقویت تراکنش‌های همتا به همتا و ردیابی صاحب ارز دیجیتال اتر استفاده می‌کند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند dApps را در شبکه ایجاد و اجرا کنند.

dApp ها از قراردادهای هوشمند به بلاک چین اتریوم متصل می‌شوند. این قراردادهای هوشمند به عنوان برنامه‌هایی عمل می‌کنند که در بلاک چین اتریوم ذخیره می‌شوند و می‌توانند در صورت برآورده شدن شرایط خاص، خود به خود اجرا شوند.

این سیستم غیرمتمرکز، کاربران را ناشناس نگه می‌دارد و می‌تواند منجر به کنترل کمتری از سوی اشخاص ثالث، از جمله شرکت‌ها و دولت‌ها، شود.

اتریوم چگونه کار می کند؟

فورک های اتریوم

اتریوم نیز از زمانی که برای اولین بار راه‌اندازی شد، تغییرات زیادی را تجربه کرده است. فرینگتون توضیح می‌دهد: هنگامی که فناوری بلاک‌چین تغییر می‌کند یا ارتقا می‌یابد، ممکن است یک انشعاب رخ دهد، مانند یک دوشاخه در جاده. زمانی که این اتفاق می‌افتد، می‌تواند به صورت سافت فورک یا هارد فورک باشد.

بیشتر بخوانید  میم کوین میو چیست + دلیل رشد آن

به طور کلی، در اتریوم دو نوع تغییرات به نام سافت فورک و هارد فورک وجود دارد: سافت فورک‌ها می‌توانند تغییرات جزئی باشند که با پروژه قبلی سازگار هستند. اپراتورهای گره می‌توانند به بلاک‌چین متصل بمانند، اما اگر می‌خواهند به کسب اتر ادامه دهند، انگیزه ای برای ارتقا به آخرین نسخه دارند.

هارد فورک‌ها به روزرسانی‌های عمده‌ای هستند که می‌توانند سیستم را به طور قابل توجهی تغییر دهند و سازگار با قبل نیستند. اپراتورهای گره باید به آخرین نسخه سوئیچ کنند تا بلاک‌چین ادامه یابد. یا اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد، این تقسیم بلاک‌چین می‌تواند منجر به دو بلاک‌چین رقیب شود.

اغلب، تغییرات در تلاش برای ایجاد اجماع قبل از ایجاد تغییر پیشنهاد شده و مورد بحث قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، یک ارتقاء چند مرحله‌ای به اتریوم 2.0 وجود دارد که انتظار می‌رود این به‌روزرسانی تغییرات قابل توجهی در نحوه عملکرد اتریوم ایجاد کند و ممکن است به مقیاس پذیرتر و پایدارتر شدن آن از نظر زیست محیطی کمک کند.

آیا اتریوم سرمایه گذاری خوبی است؟

بستگی دارد. هیچ پاسخ صحیحی برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در این ارز هستند وجود ندارد. نکته اصلی این است که باید بدانید، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، سرمایه‌گذاری در اتریوم همراه با ریسک است و قبل از اضافه کردن آن به سبد سرمایه‌گذاری، ریسک‌های مرتبط را در نظر بگیرید.

هم چنین پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت لیست شدن ارز دیجیتال در صرافی را مطالعه کنید❤️

اتر به طور گسترده در دسترس است و اخبار زیادی در مورد افزایش ارزش آن وجود دارد، اما همیشه مهم است که در گمانه‌زنی‌ها و شایعات فرو رفته و به آن‌ها فرو نرید. همانند هر ارز دیجیتال دیگر، خرید اتر یک سرمایه‌گذاری با ریسک و سوداگرانه است. همیشه قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، تحقیقات خود را انجام دهید و مطمئن شوید که بیش از حدی که مایل به از دست دادن هستید، ریسک نمی‌کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت نوین بروکر به بررسی کامل و جامع ارز دیجیتال اتریوم پرداختیم، و به صورت تخصصی به نکات این ارز پرداختیم، امیدواریم از این مقاله راضی بوده باشید، پیشنهاد می‌کنیم سری به دیگر مقالات مانیز بزنید.