ترون (TRON) + معرفی و برسی 2024

ترون (TRON)

معرفی ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون یکی از جذاب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که به دنبال ساختن یک دنیای آنلاین غیرمتمرکز است. شبکه ترون با قابلیت مقیاس‌پذیری بالا و توان اجرایی فوق‌العاده، می‌تواند بیش از چند هزار تراکنش را در یک ثانیه با کارمزد کمی پردازش کند. این ارز ابتدا بر روی شبکه اتریوم فعال بود و سپس به بلاکچین اختصاصی خود منتقل شد.

فعالیت اصلی ترون در زمینه سرگرمی و توزیع محتواست و برای ساده‌تر کردن ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوا، سعی در حذف واسط‌های میانی دارد. پروژه TRON ارز دیجیتال خود را با نام ترونیکس (TRX) عرضه کرده است که معمولاً در میان ۱۰ ارز دیجیتال برتر جهان جای می‌گیرد.

معرفی ارز دیجیتال ترون

ترون چیست؟

پلتفرم ترون (TRON) یک پلتفرم غیرمتمرکز بر پایه بلاکچین است که در سال ۲۰۱۴ توسط جاستین سان (Justin Sun) بنیان گذاری شد و از سال ۲۰۱۷ به بعد، تحت سرپرستی و نظارت بنیاد ترون (TRON Foundation) قرار دارد. هدف اصلی این پلتفرم این بود که تولیدکنندگان محتوای دیجیتال بتوانند به طور کامل حق مالکیت محتوای خود را در اختیار داشته باشند.

ایده اصلی پشت ساخت ترون این بود که راهی برای مخاطبان فراهم آورد تا بدون واسطه، به تولیدکنندگان محتوا پاداش دهند و آنها را به تولید محتوای بهتر تشویق کنند. این پلتفرم از قراردادهای هوشمند، انواع مختلف سیستم‌های بلاکچینی، و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) به طور کامل پشتیبانی می‌کند.

ترون ابتدا یک توکن ERC-20 بود که بر پایه اتریوم توسعه یافت، اما بعدها پروتکل خود را به یک بلاکچین اختصاصی انتقال داد. مدل تراکنش در این پلتفرم مشابه مدل بیت‌کوین (BTC) است که به UTXO مشهور است. در این مدل، تراکنش‌ها در یک دفتر کل (لجر یا Ledger) عمومی ثبت می‌شوند و کاربران می‌توانند فعالیت‌هایشان را در آنجا مشاهده کنند. هر فرد می‌تواند اپلیکیشن غیرمتمرکز خود را بسازد، محتوای خود را منتشر کند و در ازای زحماتش پاداشی دریافت کند. یکی از مزیت‌های بزرگ ترون، امکان تولید و اشتراک گذاری محتوای دیجیتال به صورت آزادانه و بدون نگرانی از کارمزد تراکنش‌هاست.

ارز دیجیتال ترون به نام Tronix (TRX) شناخته می‌شود که می‌توانید آن را از طریق این صفحه به راحتی خریداری کنید.”

تاریخچه ترون

در مارس ۲۰۱۴، جاستین سان شبکه ترون را تأسیس کرده و در سپتامبر ۲۰۱۷، به طور رسمی این پروژه را آغاز کرد. در جولای ۲۰۱۷، بنیاد TRON در سنگاپور تشکیل شد تا مسئولیت مدیریت پروژه را به عهده بگیرد. این بنیاد توانست پیش از اعلام ممنوعیت توکن‌های دیجیتال در چین، ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. پس از راه‌اندازی چندین پروژه، در ژوئن ۲۰۱۸، ترون پروتکل خود را از یک توکن ERC-20 بر پایه اتریوم به یک شبکه همتا به همتا تغییر داد. در جولای ۲۰۱۸، بنیاد ترون اعلام کرد که سرویس اشتراک فایل همتا به همتا بیت تورنت را به طور کامل خریداری کرده است.

بیشتر بخوانید  میم کوین میو چیست + دلیل رشد آن

بیت تورنت در فوریه ۲۰۱۹، فروش توکن خود را که بر پایه شبکه ترون بود، آغاز کرد. جاستین سان اواخر سال ۲۰۲۱ از موقعیت مدیر عامل بنیاد ترون استعفا داد و پس از آن، بنیاد ترون به عنوان یک سازمان نامتمرکز خودگردان به فعالیت خود ادامه داد.

تاریخچه ترون

چشم‌انداز پروژه ترون

ارز دیجیتال TRON با هدف ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز به دنیا آمد، به منظور اینکه توسعه‌دهندگان قادر باشند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا dApps خود را بنا نهاده و توسعه دهند. این پروژه به عنوان یک جایگزین برای اتریوم در زمینه توسعه این اپلیکیشن‌ها مطرح شد. سازندگان TRON با شعار «غیرمتمرکز کردن وب» پروژه خود را معرفی کرده و سعی در کنار زدن شرکت‌های واسط در فرآیند مصرف محتواهای رسانه‌ها داشتند.

پروتکل TRON یکی از بزرگترین سیستم‌های بلاکچینی در جهان است که قابلیت عملیاتی بالا، مقیاس‌پذیری و دسترسی بالا را برای اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ترون فراهم می‌کند. ارزش بازار TRON نیز تا به امروز بسیار موفق بوده و بر اساس آمار CoinMarketCap، در ۱۶ آگوست سال ۲۰۲۳، در لیست ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار داشت. TRON در راستای اهداف خود، در سال ۲۰۱۸، پروژه BitTorrent را که در انتقال همتا به همتا (P2P) کاربرد دارد، خریداری کرد.

تاریخچه قیمت ترون

قیمت ترون، همانند سایر ارزهای دیجیتال، دوره‌های فراز و نشیب را طی کرده است، اما در کل، مسیر حرکت این ارز به سمت رشد بوده است. ارز ترون به دلیل کارمزد پایین برای انتقال ارزهای دیجیتال، مورد توجه استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد. شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای ترون یا قیمت ترون امروز را در نمودار مشاهده کنید. برای مشاهده رشد طولانی‌مدت قیمت ترون، کافی است نمودار را بر اساس بازه زمانی مورد نظر تنظیم کنید.

قیمت ترون در ICO اولیه ۰.۰۰۲ دلار بود. تا قبل از دسامبر ۲۰۱۷، قیمت ترون نسبتاً ثابت بود، اما به دلیل اخباری از ارتباطات جاستین سان در چین، در ماه دسامبر، قیمت به طور چشمگیری افزایش یافت. بر اساس آمار CoinMarketCap، پایین‌ترین قیمت ترون تا کنون در سپتامبر ۲۰۱۷ بوده است که به ۰.۰۰۱۰۹۱ دلار رسیده است. همچنین بیشترین قیمت تاریخی ترون در ژانویه ۲۰۱۸ رخ داد و به ۰.۳۰۰۴ دلار رسید، که باعث شد مارکت کپ ترون به بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال بلو چیپ چیست؟ معرفی 5 رمزارز Blue Chip

البته، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، ترون همچنان مانند سایر ارزهای دیجیتال در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، افت قابل توجهی داشت، اما پس از شروع صعودی در سال ۲۰۲۱، به قیمت ۰.۱۵۷۳ دلار رسید. در اواخر بازار نزولی سال ۲۰۲۳، ترون در مقایسه با بسیاری از ارزهای دیجیتال، عملکرد خوبی داشت.

تاریخچه قیمت ترون

معماری ترون

پروژه TRON از یک معماری سه لایه بهره می‌برد و به لایه‌های ذخیره‌سازی، مرکزی و اپلیکیشن تقسیم‌بندی می‌شود. هر یک از این لایه‌ها برای کارکردهای خاصی بهینه‌سازی شده‌اند. پروتکل ترون از مکانیزم پروتوباف گوگل استفاده می‌کند که پشتیبانی از توسعه چند زبانه را به صورت پیشفرض در خود دارد.

ترون در سال ۲۰۲۰ با معرفی نسخه ۴.۰ خود (Tron 4.0) پروتکل حریم خصوصی TRONZ را معرفی کرد که از فناوری zk-SNARK بهره می‌برد. با کمک این فناوری، تأیید تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز و بدون به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه با کمترین کارمزد انجام می‌شود. اجرای تراکنش‌های ترون در مقایسه با اتریوم تا ۶۰۰ برابر ارزان‌تر است.

لایه مرکزی (Core)
در این لایه ماژول‌های مختلفی مثل قراردادهای هوشمند، مدیریت حساب و مکانیزم اجماع قرار می‌گیرند. در لایه مرکزی یک ماشین مجازی مبتنی بر استک روی شبکه ترون پیاده‌سازی شده است که از دستورات بهینه‌شده در آن استفاده می‌شود. برای پشتیبانی بهتر از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، زبان سالیدیتی برای نوشتن قراردادهای هوشمند انتخاب شده است و در آینده قرار است پشتیبانی از سایر زبان‌های پیشرفته نیز اضافه شود. مکانیزم اجماع ترون مبتنی بر اثبات سهام نمایندگی است.

لایه ذخیره‌سازی (Storage)
پروژه TRON یک پروتکل ذخیره‌سازی توزیع‌شده منحصر به فرد متشکل از ذخیره‌سازی بلاک و ذخیره‌سازی استیت طراحی کرده است. در طراحی لایه ذخیره‌سازی از مفهوم دیتابیس گراف استفاده شده است تا نیاز به ذخیره‌سازی داده‌های متنوع در دنیای واقعی بهتر برآورده شود.

لایه اپلیکیشن (Application)
پروژه ترون به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و کیف پول‌های سفارشی را روی شبکه توسعه دهند. قابلیت پیاده‌سازی و اجرای قراردادهای هوشمند در ترون موجب شده تا فرصت‌های بی‌شماری برای توسعه لایه اپلیکیشن آن شکل بگیرد.

کاربردهای ارز دیجیتال ترون

شبکه ترون دارای پتانسیل‌های زیادی است و انواع مختلفی از کاربردها را در بر می‌گیرد. ارز دیجیتال ترون (TRX) در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد، از جمله:

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال اتریوم (ETH) + معرفی و بررسی 2024

1.توزیع و کسب درآمد از محتوا: ترون به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز در حوزه سرگرمی و محتوا عمل می‌کند، که از طریق آن می‌توان ارزهای دیجیتال را بین تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوا منتقل کرد. از این طریق، سرویس‌های پخش فیلم، بازی‌های آنلاین و سایر سرگرمی‌های اینترنتی می‌توانند از ترون بهره ببرند.

2.خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi): ارز دیجیتال TRX در توسعه خدمات مالی جدید و خلاقانه، از جمله سیستم‌های پرداخت خرد و وام‌دهی به صورت همتا به همتا (P2P)، نقش دارد. با کارمزدهای پایین شبکه ترون، این خدمات مالی می‌توانند به بهترین شکل ارائه شوند.

3.استفاده در سیستم‌های پرداخت: به دلیل کارمزد کم، ترون یکی از گزینه‌های محبوب برای پرداخت‌ها و نقل و انتقال‌های خرد است. فروشگاه‌ها و سرویس‌های آنلاین بسیاری از پرداخت‌ها را از طریق ترون (TRX) پذیرفته و تسهیلات لازم را فراهم می‌کنند.

4.کمک به توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز: شبکه ترون به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا dApp را بر روی آن ایجاد کنند. از آنجایی که بیشتر این اپلیکیشن‌ها نیاز به یک واحد پولی برای پرداخت کارمزد یا خرید و فروش اقلام مختلف دارند، ارز دیجیتال TRX با کارمزد کمی که دارد می‌تواند به خوبی این نیاز را برآورده کند و به توسعه این اپلیکیشن‌ها روی شبکه TRON کمک کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله تاریخچه و توضیحات ارزهای دیجیتال پرطرفدار را مطالعه کنید.❤️

آیا ترون ارز دیجیتال خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

ارز دیجیتال ترون از زمان راه‌اندازی تا کنون نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است. با این حال، روند کلی آن مثبت بوده است و اگر دید بلندمدتی داشته باشید، TRX یکی از گزینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال است. ترون به خاطر کارمزدهای کمی که دارد یکی از ارزهای محبوب سرمایه‌گذاران برای نقل و انتقال نیز محسوب می‌شود.
با توجه به اهداف بلندمدت ترون و همکاری‌هایی که با پروژه‌ها و شرکت‌های مختلف آغاز کرده است، می‌تواند یکی از ارزهای دیجیتال آینده‌دار در دنیای بلاکچینی آینده باشد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ترون (TRX) را دارید، می‌توانید در همین صفحه با پرداخت تومان، مقدار TRX مورد نیازتان را به راحتی تهیه کنید.
البته توجه داشته باشید که ارز دیجیتال ترون هم مثل تمام ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی دارد و نباید بدون استراتژی معاملاتی و مدیریت سرمایه در آن سرمایه‌گذاری کنید. تمام پروژه‌های ارز دیجیتال با یک ریسک بالقوه همراه هستند و هنگام خرید باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید.