اقتصاد جهانی در 2023 به کدام سمت می‌رود؟

اقتصاد جهانی در 2023 به کدام سمت می‌رود؟

اقتصاد جهانی در2023 به زبان ساده

اقتصاد جهانی در 2023 تأثیرات مختلفی را تجربه کرد. برخی کشورها با مشکلات اقتصادی مواجه شدند، از جمله رشد کمتر از انتظار یا حتی رکود. دلایل این مشکلات متنوع بودند، از جمله نوسانات در بازارهای مالی، افزایش قیمت‌ها، تحریم‌ها، و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب در برخی مناطق. از سوی دیگر، برخی کشورها موفق به رشد اقتصادی قوی‌تری بودند، که این موفقیت به بهبود شرایط اشتغال و رفاه اجتماعی منجر شد.

همچنین، در سال 2023، تجارت بین‌المللی نیز تحت تأثیر قرار گرفت. برخی کشورها با مشکلات در تجارت و صادرات روبرو شدند، در حالی که برخی دیگر توانستند با افزایش تبادلات تجاری، رشد اقتصادی خود را تقویت کنند. در کل، سال 2023 برای اقتصاد جهانی با تحولات و چالش‌های مختلفی همراه بود.

اقتصاد جهانی در2023 به زبان ساده

در انتظار رکود اقتصاد جهانی در2023

احتمالا، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ناظران اقتصاد جهانی در سال 2023 با آن روبرو بودند، مربوط به احتمال وقوع رکود اقتصادی در ایالات متحده بود. این مسئله که بسیاری مدت‌هاست پیش‌بینی می‌شود، اما به نظر می‌رسد در یک مهابازی از عدم قطعیت قرار دارد.

به نظر می‌رسد وقوع این رکود که بسیاری پیش‌بینی کرده بودند، بیش از حد معمول به تاخیر افتاده است. این تاخیر در حال حاضر واقعاً شگفت‌آور است.

پس از جوش و خروش کاذب در سال 2021، سال 2022 به عنوان سالی از توقف رشد اقتصادی نشان داده شد. فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، چاپ پول کاهش یافت و تورم، درآمدهای واقعی را کاهش داد. قیمت سهام، اوراق قرضه و بازار مسکن همگی از سقف‌های خود سقوط کردند.

در دوران بحرانی مانند این، اتفاقی که مورد انتظار نبود، رخ نداد؛ به‌عنوان مثال، رکود شدید با سیاست‌های انقباضی همه‌جانبه در فعالیت‌های اقتصادی، کاهش اشتغال و حتی تسهیل سیاست‌های پولی. با این حال، هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداد. شاخص‌های کل فعالیت اقتصادی مانند درآمد، اشتغال، و مصرف، نشانگرهای کمی از تزلزل نشان ندادند. این چرخه غیرطبیعی اقتصادی همچنان باعث ایجاد ترس از رکود شده است.

بیشتر بخوانید  سایفرپانک ها چه کسانی هستند؟

با این وجود، مسائل و نگرانی‌های زیادی وجود دارند. از جمله کاهش پس‌انداز و هزینه گزاف در امور مالی و مسکن تجاری. این موضوعات برای من قبل از شروع دوره کووید نیز آشنا بودند:

“فقط صبر کنید، بعد از این شوک مالی… بعد از متوقف شدن رشد اشتغال… بعد از منقضی شدن معافیت مالیاتی مراقبت از فرزندان… بعد از فروش دفاتر خالی…”

ما باید با اشتباهات روبرو شویم و با دقت و آگاهی از این دوران اقتصادی عجیب به نتیجه برسیم. سیاست‌های دوره‌های بحرانی به طور قابل توجهی ثروت خانوار و درآمد شرکت‌ها را افزایش داد. افزایش قیمت دارایی‌ها همراه با فرصت‌های قابل توجه برای تسویه بدهی با نرخ بهره کم، ترازنامه قوی ایجاد کرده است که می‌تواند با نرخ‌های بالاتر هم ادامه یابد.

هر چند رکود در نهایت رخ خواهد داد، اما وقتی در مورد آن صحبت می‌شود، باید از نکاتی که از نبرد بانکرهیل یاد گرفته‌ایم بهره مند شویم:

“تا سفیدی چشمان‌شان را ندیدی، شلیک نکنند.”

به عبارت دیگر، باید صبر کنیم تا اتفاق بیفتد. اما تاخیر همواره خطرات خود را دارد، و در مواجهه با داده‌هایی که همیشه پیچیده و متناقض است، انتظار وضعیت دشوار نیز خطرناک است. تا زمانی که رشد اقتصادی ادامه پیدا کند، اقتصاد در حال رشد است.

در انتظار رکود اقتصاد جهانی در2023

پیشنهاد می کنیم مقاله ارز دیجیتال ورلدکوین را مطالعه کنید❤️

تورم افسارگسیخته و سیاست پولی اقتصاد جهانی در 2023

دومین درونمای کلیدی کاهش تورم و تأثیرات آن بر سیاست پولی فدرال رزرو است. در نشست ماه ژوئن FOMC، فدرال رزرو به پایداری رشد اقتصادی در مقابل دوره انقباضی خود اذعان کرد و بانک مرکزی را ملزم به افزایش دوباره نرخ بهره در امسال دانست. اما در هفته‌های گذشته، تورم در تمامی حیطه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

این کاهش تورم در همه شاخص‌های کلیدی مانند هزینه تولید کننده، هزینه مصرف‌کننده، بهای انرژی و دستمزد مشاهده می‌شود. این امر نشان می‌دهد که فشار تورمی به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است، حتی اگر ممکن است در برخی حوزه‌ها افزایش یابد. به عنوان مثال، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن به احتمال زیاد برای اولین بار در دو سال به زیر ۴ درصد خواهد رسید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با تاریخچه و توضیحات ارزهای دیجیتال پرطرفدار

از چشم‌انداز پول‌گرایی می‌توان انتظار داشت که اگر رشد پولی در سال‌های گذشته منجر به افزایش تورم شده باشد، انقباض پولی باید به کاهش تورم کمک کند. امروزه، عرضه پول کم شده و فشار روی حساب‌های جاری باقیمانده کاهش یافته است. افزایش نرخ بهره حداقل توانسته است رشد قیمت‌ها را در بازار مسکن متوقف کند. در حالی که دو سال تورم شدید منجر به کاهش تقاضای مازاد شده، با ادامه کاهش قیمت نفت و قیمت پایین گاز، تولید انرژی به سطوح قبل از شیوع کووید ۱۹ بازگشته است.

اگر فدرال رزرو تورم بزرگ را در بطری کنده باشد، هدف کنونی آن این است که آن را در جای خود نگه دارد. به ویژه با توجه به فشار مداوم در بازار کار، تورم هنوز هم بالاتر از هدف فدرال رزرو است. شرایط مالی تسهیل شده و اقتصاد بهبود یافته است. با این حال، کاهش تورم تا کنون به امیدواری انجامیده که فدرال رزرو فرصت یا دلیل اندکی برای کاهش نرخ بهره داشته باشد، تا زمانی که دومین رسالت آن مبنی بر به حداکثر رساندن اشتغال به‌طور مستقیم به چالش کشیده شود.

اگر فدرال رزرو امروز نرخ بهره را کاهش دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ خریدارانی که به نرخ بهره حساس هستند به بازار خانه و مسکن باز می‌گردند و منابع کلیدی تورم را تقویت می‌کنند که فدرال رزرو به دنبال کنترل آنها بوده است.

کاهش تورم امروزه یک هدیه برای مصرف‌کنندگان است که در احساسات مصرف‌کننده و درآمد واقعی آنها بازتاب یافته است. طنز ماجرا اینجاست که کاهش تورم و رفتار ناپایدار بازارهای مالی صرفاً اثبات می‌کنند که نرخ بهره ممکن است برای مدت طولانی بالا بماند.

بازگشت به نوسانات طبیعی

در بازار آپشن، سال 2022 با کاهش مداوم نوسانات همراه است. این در حالی است که ما سابقه‌ی مرگ نوسانات را در سال قبل ثبت کرده‌ایم. نوسانات ۳۰ روزه (RVOL)، نوسانات ضمنی (VIX) و نوسانات آتی (ویژه برای VIX در آینده) پس از یک سال پر فراز و نشیب به طور چشمگیری کاهش یافته‌اند.

بیشتر بخوانید  راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال + 3 نکته مهم

در حال حاضر، برای اولین بار در سه سال گذشته، حجم معاملات به اساس شاخص VIX و همچنین شاخص VIX آینده کمتر از معاملات در فوریه و مارس ۲۰۲۰ است که بازار به دلیل شیوع کووید از آن زمان آغاز نزول شد. بعد از سال‌ها نوسانات بالا، نوسانات کنونی مانند سفرهای رفت و برگشتی هستند.

تعجبی نیست که نوسانات کمتر با افزایش قیمت سهام همراه شده‌اند. فعالیت معاملات آپشن نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. همانطور که پیش از این گفته شده، شور و هیجان مجدد برای اختیار خرید از اوایل امسال شروع شده و هم‌اکنون ادامه دارد. به عبارت دیگر، ما شاهد یک چرخه کاهش نوسانات و افزایش قیمت هستیم. اما آیا بازار واقعاً آرام شده است؟

بازگشت به نوسانات طبیعی

شاید همینطور نباشد. حلقه‌های بازخورد مثبت به طبیعت خود پایدار هستند. در دوره‌ی صعودی 2021-2022 تقریباً دو سال شاهد خریدهای پرشور در بازار آپشن بودیم. در حال حاضر تنها شش ماه از این دوره گذشته و در حالی که نسبت فروش به خرید با خریدهای سنگین رو به رشد است، آنها به سطوح شور و هیجان خریدهای آپشن قبلی نرسیده‌اند.

همچنین، در حالی‌که نوسانات ضمنی به سطح پایین‌تری از زمان شروع شیوع کووید ۱۹ کاهش یافته‌اند، اما هم‌اکنون در “محدوه نرمال” دوره ۲۰۱۲-۲۰۲۰ قرار دارند.

اما همیشه ریسک دنباله دارد. هزینه بیمه (VIX آینده) در مقایسه با نوسانات تاریخی (RVOL) نسبتاً پایین است، و این باعث کاهش اطمینان برای نوسان‌گیران می‌شود. همچنین، قراردادهای بازار بر روی VIX آینده، بالاترین سطح را از سال ۲۰۲۰ دارد. از یک سو، تلاش‌هایی برای کاهش نوسانات انجام می‌شود، اما این فقط در صورت وقوع تغییرات ناگهانی در احساسات اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر، خریداران آپشن‌های خرید بر روی تخت سلطنت تکیه زده‌اند.

کلام آخر

در این مقاله از سایت نوین بروکر به برسی کلی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ پرداختیم و سعی کردیم یک نگاه کلی به این موضوع داشته باشیم، زیرا اقتصاد یکی از جلوه های اصلی دنیای ارز دیجیتال می باشد.

ارسال نظر